Uczeń z niepełnosprawnościami

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej w art. 32 ust. 2 wyraźnie zabrania dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Podkreśla to fundamentalne prawo do równości i niedyskryminacji dla wszystkich obywateli. Ponadto, art. 68 ust. 3 nakłada na władze publiczne obowiązek zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej osobom niepełnosprawnym. Jest to wyraz troski państwa o dobrostan i jakość życia tych obywateli. Dodatkowo, art. 69 gwarantuje osobom niepełnosprawnym pomoc władz publicznych w zabezpieczeniu egzystencji, przysposobieniu do pracy (nauki) oraz komunikacji społecznej. Konstytucja odsyła do szczegółowych uregulowań ustawowych, które mają na celu wdrożenie tych zobowiązań w życie. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf
  • Konwencja o Prawach Dziecka w art. 23 uznaje i gwarantuje pełne prawo dziecka niepełnosprawnego do godnego i normalnego życia. Zobowiązuje państwa-strony do stworzenia warunków umożliwiających takiemu dziecku osiągnięcie maksymalnej niezależności oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa. Konwencja podkreśla konieczność zapewnienia dziecku niepełnosprawnemu dostępu do usług i udogodnień niezbędnych do pełnego rozwoju i integracji społecznej. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19911200526/O/D19910526.pdf

– zgodnie z ich zapisami system oświaty zapewnia możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami, a także opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r. poz. 1309) – określa szczegółowe zasady organizacji nauczania dla uczniów z niepełnosprawnością. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20200001309/O/D20201309.pdf
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 23 stycznia 2025 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych oraz w oddziałach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz.U. z 2025 r. poz. 115) https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20250000115/O/D20250115.pdf

  • Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest wskazaniem najbardziej odpowiedniej formy kształcenia, z uwzględnieniem potrzeb dziecka oraz wskazaniem właściwych form pomocy specjalistycznej. Orzeczenie nie oznacza konieczności umieszczenia dziecka w jakiejkolwiek szkole specjalnej. Orzeczenie wydawane jest na każdym etapie edukacyjnym.
  • Zgodnie z przepisami dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych zapewnia się odpowiednią formę kształcenia na podstawie orzeczenia wydanego przez zespoły orzekające, powoływane w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w publicznych poradniach specjalistycznych.
  • Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą również wydawać zespoły opiniujące, działające w niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w poradniach specjalistycznych oraz zatrudniających pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
  • Aby dziecko otrzymało orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rodzice lub prawni opiekunowie powinni złożyć w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej pisemny wniosek wraz z odpowiednią dokumentacją, w szczególności z zaświadczeniem o przeprowadzonych badaniach psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich dziecka. Decyzję o wydaniu orzeczenia podejmuje zespół orzekający.
  • W posiedzeniu zespołu mają prawo uczestniczyć rodzice ucznia. Rodzice otrzymują pisemne orzeczenie w terminie 7 dni od dnia wydania orzeczenia. Od decyzji niezgodnej z wnioskiem rodziców można odwołać się za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie do Kuratora Oświaty.

  • Dyrektor szkoły odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia na podstawie art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy Prawo oświatowe.
  • Edukację uczniów z niepełnosprawnością, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, organizują wszystkie szkoły i placówki o charakterze oświatowym, na każdym etapie edukacyjnym. Dzieci z niepełnosprawnością mogą uczęszczać do wszystkich typów przedszkoli i szkół: ogólnodostępnych, ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi, specjalnych.
  • Dzieci z niepełnosprawnością mają także możliwość korzystania z adekwatnych do swoich potrzeb form wsparcia, jakie oferują im placówki specjalistyczne, takie jak: specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze.
  • Dzieci z niepełnosprawnością, posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, mają możliwość nauki w indywidualnym, dostosowanym do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych tempie. Mogą rozpocząć realizację obowiązku szkolnego nawet dwa lata później, ponieważ rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być bowiem dwukrotnie odroczone.
  • Kształcenie uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, może być prowadzone do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 20. rok życia w przypadku szkoły podstawowej oraz 24. rok życia w przypadku szkoły ponadpodstawowej.
  • Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki: w szkole podstawowej: o jeden rok – na I etapie edukacyjnym, o dwa lata – na II etapie edukacyjnym, natomiast w szkole ponadpodstawowej: o dwa lata – w przypadku, gdy uczniom tym nie przedłużono okresu nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym, o jeden rok – w przypadku, gdy uczniom tym przedłużono okres nauki w szkole podstawowej na I lub II etapie edukacyjnym. Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność podejmuje rada pedagogiczna.
  • Po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor szkoły/placówki jest zobowiązany do opracowania Indywidualnego Programu edukacyjno-Terapeutycznego do 30 września w roku szkolnym, w którym uczeń rozpoczyna kształcenie lub 30 dni od dnia złożenia orzeczenia.
  • Szkoły i przedszkola zapewniają: realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego; warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów; zajęcia specjalistyczne, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo oświatowe; inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne; integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi; przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
  • Zajęcia indywidualne dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mogą być realizowane na podstawie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego opracowanego przez nauczycieli, wychowawców i specjalistów pracujących z dzieckiem.

  • Rodzice ucznia mają prawo uczestniczyć w procesie tworzenia i modyfikacji Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, a dyrektor ma obowiązek zawiadomić pisemnie rodziców ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w nim. Zaangażowanie rodziców w te działania powinno być poprzedzone dokonywaną wspólnie z nauczycielami i specjalistami wielospecjalistyczną oceną funkcjonowania ucznia.
  • program opracowuje i modyfikuje zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, zatem ostateczna treść programu jest wynikiem ustaleń dokonanych przez członków zespołu, z uwzględnieniem głosu rodziców, w takim zakresie, w jakim zespól uznaje je za zasadne i korzystne dla ucznia.
  • Na wniosek lub za zgodą rodziców/opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia w spotkaniach uczestniczyć mogą także inni specjaliści (lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista).
  • Kopię indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i kopię wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia przekazuje się rodzicom ucznia/opiekunom prawnym lub pełnoletniemu uczniowi.
  • Współpraca z rodzicami ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dotyczy przede wszystkim wspólnych działań mających na celu realizację zaleceń i przygotowania uczniów do samodzielności w oparciu o zalecenia z orzeczenia, szkolenia i warsztaty oraz grupy wsparcia dla rodziców, indywidualne porady dla ucznia i rodziców, organizowanie zajęć otwartych z udziałem rodziców, pomoc w zrozumieniu i interpretacji orzeczenia, włączanie rodziców w naukę dziecka i życie szkoły.

  • Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mają prawo zdawać egzaminy zewnętrzne w specjalnym trybie dostosowanym do ich indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych.
  • Dostosowanie formy przeprowadzania egzaminu polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności ucznia (np. napisanych powiększoną czcionką, w piśmie Brailleʼa).
  • W ramach dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu stosuje się: zapewnienie uczniowi miejsca pracy adekwatnego do jego potrzeb; wykorzystanie odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych dostosowanych do niepełnosprawności ucznia; przedłużenie czasu trwania egzaminu; ustalenie zasad oceniania uwzględniających specjalne potrzeby edukacyjne ucznia; zapewnienie uczniowi pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu oraz specjalisty z zakresu niepełnosprawności.
  • Egzaminu ósmoklasisty nie muszą pisać uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
zmiany w prawie oświatowym
zmiany-w-prawie-oswiatowym
Shadow

Komunikaty

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Warstwa nagłówka
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
next arrownext arrow
Shadow

Przydatne narzędzia

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
next arrownext arrow
Shadow

Programy rządowe

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
next arrownext arrow
Shadow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Warstwa nagłówka
Shadow
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Shadow
ZPE - do KO (1)
Shadow
ORE doradztwo zawodowe - do KO
Shadow
Infozawodowe - do KO
Shadow

Klauzula informacyjna

Ponieważ przekazałeś nam swoje dane osobowe w przesłanej korespondencji papierowej, mailowej, telefonicznie lub osobiście mamy obowiązek poinformować Cię że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Dolnośląski Kurator  Oświaty z siedzibą we Wrocławiu, Plac Powstańców Warszawy 1, zwany dalej Administratorem;
  2. Dane osobowe przetwarzane są w celu zrealizowania sprawy, z którą zwracasz się do nas;
  3. Posiadasz prawo do: żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych – cofnięcia zgody na ich przetwarzanie;
  4. Twoje dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, pod adresem:

https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

a także w kancelarii, oraz sekretariatach wydziałów i delegatur Kuratorium

……………………………………………………………………………………………………………………….

Information Clause

Because of giving your personal data over us, in sending paper corespondence, e-mail, by phone or personal, we are obliged to inform you that:

  1. the Administrator of your personal data will be Dolnośląski Kurator Oświaty with registered office in Wrocław, Plac Powstańców Warszawy 1, hereinafter ‘Administrator’;
  2. The personal data are processed to realise the case supplied to us;
  3. You have a right to: demand from Administrator the availability to your personal data, its rectification, remove or limit personal data, may object to this type of processing, transfer data, supply the complain to control authority if you express the consent for processing your data, back the consent for their processing;
  4. Your personal data are not undergoing to make automatic decision in this area.

The full content of this information clause is included on the website of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, under address https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

but also in Registrar’s Offices therein Divisions and Delegations of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.