23 grudnia 2024

Informacja MEN w sprawie żądania przez dyrektorów szkół zaświadczeń od rodziców/opiekunów prawnych dzieci i młodzieży w zakresie ich stanu zdrowia.

Szanowni Państwo Dyrektorzy szkół !!!

Na prośbę Podsekretarz Stanu – Pani Pauliny Piechny-Więckiewicz, w związku napływającymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, sygnałami o żądaniu przez dyrektorów szkół zaświadczeń od rodziców/opiekunów prawnych dzieci i młodzieży w sprawie ich stanu zdrowia, przypominamy, że cyt.: „obowiązkiem dyrektora szkoły jest zapewnienie dziecku bezpiecznych warunków pobytu, z uwzględnieniem właściwej opieki nad nim oraz stworzenie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

Zgodnie z art. 155 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe w celu zapewnienia dziecku odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic ucznia/uczennicy przekazuje dyrektorowi szkoły uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.

W przypadku, kiedy w szkole pojawia się dziecko z zaświadczeniem od lekarza, że jest zdrowe i może uczęszczać do placówki, szkoła powinna takie zaświadczenie uznać.

Należy jednak podkreślić, że dyrektor szkoły nie może natomiast żądać od rodzica takiej dokumentacji. Wymaganie przez dyrektora szkoły zaświadczenia dotyczącego stanu zdrowia dziecka (w tym np. wskazań w zakresie specjalnych potrzeb żywieniowych), które miałoby potwierdzić ten fakt, nie ma podstaw prawnych.

Chorobę rozpoznaje i określa metody leczenia lekarz po przeprowadzonej konsultacji medycznej. Lekarz, na podstawie wywiadu oraz badania przedmiotowego i podmiotowego dziecka, posiada kompetencje, aby dokonać rzetelnej oceny jego stanu zdrowia.

W kompetencji rodziców jest wykonywanie władzy rodzicielskiej i sprawowanie pieczy nad dzieckiem. Dziecko, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy , pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską. Sprawowanie władzy rodzicielskiej wiąże się również z odpowiedzialnością rodziców za opiekę zdrowotną nad dzieckiem.

Zatem dyrektor powinien respektować informacje pozyskane od rodzica dziecka o jego stanie zdrowia, w tym ewentualne zaświadczenia o chorobie, diecie eliminacyjnej lub preferowanych metodach zapobiegawczych.

Jednocześnie należy zauważyć, że szkoła powinna upowszechniać informacje o prawach i obowiązkach rodziców oraz swoją działalnością wpływać na profilaktykę chorób.

Zasadne jest, aby dyrektor szkoły, mając na uwadze dobro uczniów i uczennic oraz zaspokajanie potrzeb wszystkich rodziców w zakresie opieki nad powierzonymi dziećmi, podejmował rozmowy z rodzicami i wyjaśniał wszelkie wątpliwości, dotyczące sprawowanej opieki nad dzieckiem w placówce.”

Idź do góry

Klauzula informacyjna

Ponieważ przekazałeś nam swoje dane osobowe w przesłanej korespondencji papierowej, mailowej, telefonicznie lub osobiście mamy obowiązek poinformować Cię że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Dolnośląski Kurator  Oświaty z siedzibą we Wrocławiu, Plac Powstańców Warszawy 1, zwany dalej Administratorem;
  2. Dane osobowe przetwarzane są w celu zrealizowania sprawy, z którą zwracasz się do nas;
  3. Posiadasz prawo do: żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych – cofnięcia zgody na ich przetwarzanie;
  4. Twoje dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, pod adresem:

https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

a także w kancelarii, oraz sekretariatach wydziałów i delegatur Kuratorium

……………………………………………………………………………………………………………………….

Information Clause

Because of giving your personal data over us, in sending paper corespondence, e-mail, by phone or personal, we are obliged to inform you that:

  1. the Administrator of your personal data will be Dolnośląski Kurator Oświaty with registered office in Wrocław, Plac Powstańców Warszawy 1, hereinafter ‘Administrator’;
  2. The personal data are processed to realise the case supplied to us;
  3. You have a right to: demand from Administrator the availability to your personal data, its rectification, remove or limit personal data, may object to this type of processing, transfer data, supply the complain to control authority if you express the consent for processing your data, back the consent for their processing;
  4. Your personal data are not undergoing to make automatic decision in this area.

The full content of this information clause is included on the website of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, under address https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

but also in Registrar’s Offices therein Divisions and Delegations of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.