29 stycznia 2025

Eksperyment pedagogiczny – nowelizacja przepisów

Logo-KO

Szanowni Państwo Dyrektorzy,

uprzejmie informujemy, że z dniem 11 stycznia 2025 r. – zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1933) – wchodzi w życie przepis, w wyniku którego następuje zmiana organu wydającego zgodę na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego z zakresu kształcenia ogólnego
(art. 45 ust. 8 ustawy Prawo oświatowe).

Nowelizacja dotychczas obowiązujących przepisów spowodowała, że to kurator oświaty uzyskał uprawnienia do wyrażenia zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego jako podmiot pełniący bezpośredni nadzór pedagogiczny nad szkołami.

Wprowadzona zmiana ma na celu m.in. skrócenie czasu rozpatrywania i wydawania decyzji w tym zakresie (sprzyja decentralizacji procesu decyzyjnego) oraz nawiązuje do już wprowadzonych zmian dotyczących prowadzenia w szkole innowacji.

W ww. ustawie uwzględniono również przepis przejściowy (art. 17 ww. ustawy), zgodnie z którym wnioski
o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego w szkole lub placówce, złożone przed dniem wejścia w życie ustawy, będą rozpatrywane według przepisów dotychczasowych.

Jednocześnie informuję, że zmiana nie dotyczy szkół artystycznych – decyzje nadal będzie wydawał Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz wydawania decyzji dotyczących kształcenia zawodowego – decyzje nadal będzie wydawał Minister Edukacji.

Art. 4. ww. ustawy mówi, iż w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, 854, 1562 i 1635) wprowadza się następujące zmiany w art. 45b ust. 8:

Prowadzenie eksperymentu pedagogicznego:

1) dotyczącego zawodu – wymaga zgody ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

2) w szkole artystycznej – wymaga zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego;

3) innego niż wymieniony w pkt 1 i 2 – wymaga zgody kuratora oświaty.

Dyrektor szkoły lub placówki, na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po uzyskaniu opinii rady rodziców, występuje z wnioskiem o wyrażenie zgody na prowadzenie eksperymentu pedagogicznego
z zakresu kształcenia ogólnego w szkole lub placówce do kuratora oświaty w terminie do dnia 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie eksperymentu.

Wniosek składany do kuratora oświaty powinien określać:

  • cel,
  • założenia,
  • czas trwania i sposób realizacji eksperymentu pedagogicznego.

Do wniosku dołącza się:

  • opinię jednostki naukowej dotyczącą założeń eksperymentu pedagogicznego wraz
    ze zgodą tej jednostki na sprawowanie opieki nad przebiegiem eksperymentu;
  • zgodę rady pedagogicznej wyrażoną w uchwale, o której mowa w ust. 9 ustawy Prawo Oświatowe,
  • opinię rady szkoły lub placówki
  • opinię rady rodziców
  • jeżeli planowany eksperyment pedagogiczny wymaga przyznania szkole lub placówce dodatkowych środków budżetowych – pisemną zgodę organu prowadzącego szkołę lub placówkę na finansowanie planowanych działań.

Szczegółowe zasady realizacji przez szkołę lub placówkę eksperymentu pedagogicznego określa art. 45 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z poźn. zm.)

Idź do góry

Klauzula informacyjna

Ponieważ przekazałeś nam swoje dane osobowe w przesłanej korespondencji papierowej, mailowej, telefonicznie lub osobiście mamy obowiązek poinformować Cię że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Dolnośląski Kurator  Oświaty z siedzibą we Wrocławiu, Plac Powstańców Warszawy 1, zwany dalej Administratorem;
  2. Dane osobowe przetwarzane są w celu zrealizowania sprawy, z którą zwracasz się do nas;
  3. Posiadasz prawo do: żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych – cofnięcia zgody na ich przetwarzanie;
  4. Twoje dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, pod adresem:

https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

a także w kancelarii, oraz sekretariatach wydziałów i delegatur Kuratorium

……………………………………………………………………………………………………………………….

Information Clause

Because of giving your personal data over us, in sending paper corespondence, e-mail, by phone or personal, we are obliged to inform you that:

  1. the Administrator of your personal data will be Dolnośląski Kurator Oświaty with registered office in Wrocław, Plac Powstańców Warszawy 1, hereinafter ‘Administrator’;
  2. The personal data are processed to realise the case supplied to us;
  3. You have a right to: demand from Administrator the availability to your personal data, its rectification, remove or limit personal data, may object to this type of processing, transfer data, supply the complain to control authority if you express the consent for processing your data, back the consent for their processing;
  4. Your personal data are not undergoing to make automatic decision in this area.

The full content of this information clause is included on the website of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, under address https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

but also in Registrar’s Offices therein Divisions and Delegations of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.